ICA:s Buffé förgyller kundernas matvardag

Foto: ICA

Det påstås att tidningar är på utdöende, men kundtidningarnas marknad blomstrar som aldrig förr. En av de mest omtyckta är ICA:s tidning Buffé som varje månad bjuder ICA-koncernens stamkunder på reportage, inspiration och recept. Sedan starten 19 år sedan har Buffé nått ut till 2 miljoner svenska hushåll. ICA:s kundtidning är bara en del av deras enorma marknadsföringsstrategi, inom vilken den älskade reklamsåpan med Stig och hans kompanjoner kanske är mest igenkänd, men en nog så viktig sådan. I en tid där fysisk post blir allt ovanligare sticker kundtidningar ut på ett sätt de inte gjorde förr när den dagliga postmängden var betydligt större.

Kärnan i Buffés upplägg är recept som tydligt följer aktuella mattrender och de råvaror som just nu är i säsong. Samtliga recept i tidningen har provlagats inte en utan minst två gånger, först av receptmakaren och därefter av en av buffékökets kockar. Recepten förbättras, förenklas och fulländas innan de når ut till läsaren.

2013 vann Buffé silver inom kategorin bästa kundtidning när årets upplaga av Svenska designpriset gick av stapeln. Reklambyrån Otw och designern Nina Olsson låg bakom designen som vann över konkurrenter som Lagerhaus kundtidning Happy och Folkets IKEA-katalog. En annorlunda aktör är Mitronic Sweden AB som trycker 17 000 exemplar av sin kundtindningar vilka framförallt skall nå ut till företagskunder. För att skapa engagemang använder man sig bland annat av tävlingar.

I Buffés digitala arkiv kan den nyfikne bläddra i digitala upplagor av tidningen från 1995 till idag. Nästa år firar tidningen 20 år och vi kan bara hoppas att den lever vidare i 20 år till. Med den rigorösa kvalitetskontrollen av recept och en vinnande design ser utsikterna goda ut.